Netistä löytyy nykypäivänä kuluttajille jos jonkinlaista verkkokauppaa, aina vaatteista hammasharjoihin ja piilolinsseihin. Jopa elintarvikkeita voi tilata netin kautta suoraan kotiovelle, lisämaksusta tietenkin. Kilpailun kiristyessä, myös verkkokauppojen on satsattava yhä enemmän sekä näkyvyyteen verkossa, että sivuston ulkonäköön ja käytännöllisyyteen. Verkkokauppasivuston tulee olla visuaalisesti tyylikäs ja selkeä, jotta kävijä viihtyisi sivuilla mahdollisimman kauan ja parhaimmillaan tekisi jopa tilauksen. Asiakkaan tulee löytää etsimänsä tuotteet mahdollisimman nopeasti, joten sivuston navigoinnin pitää olla looginen ja helposti löydettävissä. Tuotteiden maksamisen täytyy olla helppoa, ja muitakin vaihtoehtoja pitää olla kuin etukäteismaksu. Postiennakko on asiakkaan kannalta hyvä, mutta yritykselle saattaa tulla hävikkiä lunastamattomien tuotteiden osalta.
Kuvien merkitys verkkokaupassa
Nettikaupassa asiakkaan tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä on tuotekuva, kuinka tarkka ja iso tuotteesta otettu kuva on, ja kuinka hyvin tuote vastaa asiakkaan odotuksia vielä tilauksen jälkeenkin. Tämän vuoksi tuotekuviin tulee panostaa, sillä ne ovat verkkokaupan tärkein myyntivaltti. Kannattaa antaa tuotteiden kuvaaminen ammattilaisen käsiin jos olet itse epävarma kuvien laadusta. Kaikki tuotekuvat tulee ottaa samalla valaistuksella ja mahdollisimman neutraalia taustaa vasten. Kuvissa tulisi olla myös suurennusmahdollisuus, jotta asiakas näkee tuotteen mahdollisimman tarkasti. Hyviä esimerkkejä laadukkaista tuotekuvista löytyy Mötley Denimin verkkokaupasta. Jos kuvissa käytetään ihmismallia, esimerkiksi vaatekuvissa, on hyvä käyttää erinäköisiä malleja vartaloltaan sama vaate yllä. Sillä tavallisilla ihmisillä, eli asiakkailla, on kaikilla erilaiset vartalot, kaikki eivät näytä Naomi Cambellilta tai David Beckhamilta. Mahdollisimman todentuntuiset tuotekuvat vähentävät huomattavasti asiakaspalautusten määrää. Tuotekuvissa on myös tärkeää kertoa vaatteen materiaali, kuinka paljon se venyy ja mitkä ovat kyseisen vaatteen mitat. Mitä enemmän tietoa ostava asiakas saa etukäteen, sitä enemmän tyytyväisiä asiakkaita verkkokauppa saa.