Internetistä löytyy miljoonia nettisivustoja, joiden aiheet ja tarkoitus vaihtelevat aivan laidasta laitaan: on verkkokauppoja, konsultointipalveluja, viihdepalveluja, viranomaisten tiedotteita, ajanvarauspalveluja, nettiradioita, elokuvapalveluja, pelisivustoja ja niin edelleen – lista on loputon. Eräs asia yhdistää kuitenkin valtaosaa kaikkia internetin sivustoja: niiden kautta tulee pystyä kommunikoimaan jollakin tavalla sivua ylläpitävän tahon – oli kyseessä sitten yksityishenkilö, kauppa tai organisaatio – kanssa.
Mikäli tällaista mahdollisuutta ei perusteellisen etsimisenkään jälkeen sivulta löydy, on usein syytä suhtautua sivustoon vähintäänkin varauksella. Joissakin hyvin suosituissa palveluissa voi yhteystiedot olla melko monen mutkan takana osittain tarkoituksellakin, sillä muuten asiakaspalvelu hukkuisi yhteydenottoihin. Mutta näilläkin sivustoilla on yleensä ainakin web-lomake, jonka kautta voit olla yhteydessä sivun ylläpitäjään. Yhteystiedot tai kommunikointiväline saattaa puuttua sivustolta myös sen takia, että sivuston omistaja ei halua antaa tietoja itsestään. Kaikkein pahimmassa tapauksessa kysymyksessä saattaa olla jopa huijaussivusto.
Erilaisia tapoja olla yhteydessä web-sivun asiakaspalveluun on useita: perinteisimmät yhteydenottotavat ovat varmasti sähköposti ja puhelinnumero. Asiakaspalvelun kanssa tottuneesti keskustelevat ihmiset suosivat usein puhelinta, joka on hyvä vaihtoehto myös silloin, kun vastaus tarvitaan nopeasti. Puhelinpalvelun haittana voi toisaalta olla se, että niihin joutuu usein jonottamaan, ja joskus palvelunumeroon soittaminen maksaa normaalia enemmän. Luonnollisesti myös ulkomaisiin numeroihin soittaminen on kalliimpaa. Erityisesti kotimaisten palvelujen osalta puhelintuki on kuitenkin usein hyvä vaihtoehto.
Sähköposti on kenties yleisin tapa olla yhteydessä asiakaspalveluun. Sähköpostissakin on paljon etuja: kirjoittamalla asian pystyy yleensä esittämään täsmällisesti, ja tarvittaessa sähköpostiin voi lisätä liitteeksi jonkin tiedoston, esimerkiksi tietokoneen ruudun kuvakaappauksen jostakin ongelmatilanteesta. Sähköpostia on useimpien mielestä varmasti myös helpompi kirjoittaa englanniksi, sillä monet kokevat melko suuren kynnyksen soittaa englanninkielisiin asiakaspalvelunumeroihin. Sähköpostista ei tosin aina tiedä, kuinka nopeasti vastaus tulee, mutta asiakkaidensa tyytyväisyyteen panostava sivusto kyllä mainitsee sivuilla, kuinka nopeasti sähköposteihin pyritään vastaamaan.
Uudempia asiakastukimuotoja ovat sen sijaan erilaiset chat-palvelut ja web-lomakkeet, joiden kautta voi lähettää tarkkoja kysymyksiä. Chat-palvelut ovat ehkä monille hieman oudompi tapa olla yhteydessä asiakaspalveluun – täysin syyttä, sillä chat on yhtä nopea kuin puhelintukikin, mutta asian pystyy esittämään lähes yhtä tarkasti kuin sähköpostissakin. Chat on lisäksi täysin ilmainen kommunikointitapa. Monet yritykset, joiden asiakaspalvelua on kiitelty, ovatkin tarjonneet nimenomaan chat-palvelun perinteisten kommunikointitapojen lisäksi.
Eräs alue, jossa asiakaspalvelun tärkeys korostuu, on internetin erilaiset nettipelipalvelut. Online-kasinot haluavat tarjota asiakkailleen kokonaisvaltaisen palvelun, johon pelivalikoiman ja oman pelitilin lisäksi kuuluu kiinteästi myös mahdollisimman laadukas ympärivuorokautinen asiakastuki. Peliharrastajille on erittäin tärkeää, että he tietävät luotettavan asiakastuen olevan aina tavoitettavissa sitä tarvittaessa. Esimerkiksi PokerStarsin tuki tarjoaa luotettavaa ja suomenkielistä palvelua kaikille asiakkailleen. Tarjolla on 24/7 asiakastuki, johon voit olla yhteydessä esim. sähköpostilla. PokerStars-sivustolta löytyy kuitenkin myös ns. UKK (usein kysytyt kysymykset) -listaus, joka kannattaa lukea ensiksi – usein vastaus kysymykseen löytyy jo tähän listattuna.
Muita suosittuja tapoja tarjota asiakastukea ovatkin juuri edellämainittu UKK (tai englanniksi FAQ: Frequently Asked Questions), sekä web-lomakkeet, joiden avulla kysymykset saadaan tarkasti luokiteltua oikeaan kategoriaan, mikä puolestaan nopeuttaa vastauksen saantia. Web-lomakkeet ovat usein myös merkittävä keino yrityksille ja organisaatioille saadakseen käyttäjistään taustatietoa. Esimerkiksi suuret verkkokaupat kuten Amazon ja myös suuret organisaatiot, kuten Aalto Yliopisto voivat saada tärkeää informaatiota erilaisten web-lomakkeiden ja kyselyjen avulla. Tällä tavalla sivustoja ylläpitävät tahot pystyvät vastaamaan paremmin asiakkaidensa tarpeisiin esimerkiksi kohdistamalla tietyt sivut juuri oikeille kohderyhmille.