Monilla suomalaisilla työpaikoilla on edelleen melko vapaa pukeutumiskoodi. Suuressa maailmassa asiat ovat toisin ja yritykset vaativat työntekijöiltään tarkkaa pukeutumista. Se on hyvin ymmärrettävää, sillä työntekijöiden vaatetus ja ulkoinen habitus on osa yrityksen markkinakuvaa. Lisäksi tiettyjä aloja säätelevät yleiset säännöt, joiden mukaan työntekijöiden tulee olla pukeutuneita, elintarvikealalla huomio kiinnittyy hygieniaan ja vaarallista työtä tekevillä turvallisuuteen. Kahvilan, kaupan ja pienyrityksenkin näkyvyyttä on helppo lisätä työntekijöiden yhtenäisellä pukeutumiskoodilla. Se on melko yksinkertaista mainosta omistajalle ja samalla helpottaa myös työntekijöiden elämää, jokainen varmasti tietää millaista on tuskailla aamusta toiseen erilaisten työvaateyhdistelmien kanssa.
Valitse vaatteet huolella
Työnantajan tulee panostaa työvaatteisiin ja pohtia niiden käyttövaatimuksia tarkkaan. Kaunis väri, sopiva printti ja käytännöllisyys tulee ottaa huomioon mutta työvaatteiden tarkoitus on myös suojata työntekijää ja parantaa työturvallisuutta. Ammattitaitoinen vaatettaja osaa suositella työnantajalle juuri hänen yritykseen sopivia vaatteita. Vaatteiden suhteen kannattaa ehdottomasti panostaa laatuun, joka näkyy myös asiakkaille. Työntekijöiden virttyneet paidat, purkautuvat resorit ja mallinsa menettäneet housut kertovat ikävää kuvaa yrityksestä, sen sijaan tyylikkäät ja laadukkaat työvaatteet kestävät kulutusta paremmin sekä ovat yksi parhaimpia yrityksen markkinointikeinoja.
Kausivaatteet tuovat vaihtelua ilmeeseen
Työvaatteilla on mielenkiintoinen tapa tuoda ryhdikkyyttä työntekoon. Työpaikan uniformu kertoo heti asiakkaille, kuka työntekijä on ja se sitoo ryhmän tiimiksi. Työntekijöille siirtyminen vapaalta työmoodiin käy näppärästi juuri työvaatteen avulla eikä työpaikalla synny ongelmatilanteita työpukeutumisesta. Laadukkaisiin vaatteisiin panostaminen maksaa itsensä takaisin, kivoihin vaatteisiin pukeutuminen saa hyvälle mielelle ja niillä on pitkä käyttöikä. Työnantaja voi tuoda vaihtelua työpaikalle luomalla esimerkiksi erilaisen puvuston kesä- ja talvikaudelle. Monissa työpaikoissa se saattaa jopa olla vaadittavaa ilmaston muutoksen takia. Väreillä ja pienillä yksityiskohdilla leikkiminen piristää ja kyseiset asiat jäävät myös asiakkaiden mieleen, positiivisesti. Työpukua voi täydentää leikkisillä asusteilla juhlan kunniaksi tai merkittävien päivien yhteydessä, panostus kertoo työnantajan asenteesta. Tällä työpaikalla myös työntekijä on tärkeä ja haluamme olla mukana merkittävien tapahtumien muistamisessa. Jokainen yksityiskohta on viesti asiakkaille, joten asiat kannattaa tehdä laadukkaasti ja harkiten.