“Mukava tehdä bisnestä kanssasi” – sano se tavaroin Liikelahjojen antaminen kuuluu bisnekseen kuin bisnekseen joulukorttien lähettämisestä maksettuihin illallisiin. Lahjoilla halutaan ylläpitää liikesuhdetta, kiittää yhteistyöstä ja mikä jottei samalla mainostaa oma yritystä. Maailmalla liikelahjat voivat olla hulppeita, korruption rajaa hipovia ylellisyystuotteita mutta kotimaassa liikelahjat ovat lähinnä liikkeen logolla varustettuja laadukkaita käytännön tavaroita, joiden tarkoitus on antaa lahjan saajalle positiivinen kokemus yrityksestä. Lahjaa valittaessa on hyvä perussääntö pitää mielessä, että lahjan saaja on yhtälailla kuluttaja kuin lahjan antajakin. Markkinoiden suuntaukset ja ilmiöt pätevät useimmiten myös liikelahjoihin ja ilmaisevat ajan hermolla olemista. Liikelahjakulttuurissa on tapahtunut muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana ja brändin merkitys on nostanut päätään, sillä liikelahja on valjastettu tukemaan brändin luomien mielikuvien rakentamisen eri vaiheita. Kuitenkin lahjan arvo on osattava kartoittaa tarkasti, sillä kallis lahja voidaan tulkita lahjukseksi mutta toisaalta rihkaman antaminen loukkaukseksi. Erityisesti maailmalla tulee olla tarkka lahjavalinnassa, sillä liikelahjojen antamisessa piilee paljon kulttuurisidonnaisia käytäntöjä. Erinomainen lahja muistuttaa antajan yrityksestä tai sen tuotteista, käytännöllinen, persoonallinen, hyödyllinen ja mahdollisimman kevyt kuljettaa, pieni, vähän tilaa vievä ja kestävä. Yhtiön nimen tai logon ei kuitenkaan tulisi olla turhan korostetusti esillä. Laajan valikoiman tuotteita tarjoaa muun muassa Axon Profil, joka tarjoaa ajateltuja liikelahjoja kaikista tuoteryhmistä. Axon Profilista löytyy hyväksi lahjaksi havaitut kynäsetit, käytännölliset ja aina tarpeelliset USB-muistitikut. Hittituote on ehdottomasti pieni ja kätevä hätälaturi matkapuhelimille, joka pelastaa liikekumppanin kuin liikekumppanin pinteestä ja pitää tämän aina tavoitettavissa, vaikka puhelimen akku olisikin heikompaa tekoa. Mainosvaatteet ja -karkit ovat tarpeellisia parantamaan yrityksen näkyvyyttä esimerkiksi messuilla. Lippikset, neuleet ja hupparit, pikeepaidat, pipot ja T-paidat saa helposti räätälöityä yrityksen logoihin ja väreihin ja kaulanauhat kuuluvat monen yrityksen perustavaroihin. Sateenvarjo on myös oiva lahjatuote, tässä ei niin kuivassa ilmastossa. Liikelahjan antaminen on pyyteetön teko, johon liittyy yleensä myös tavoite. Usein se on käsillä olevan liikesuhteen kehittäminen ja jo olemassa olevan sosiaalisenverkoston vahvistaminen. Yksi tavoite on myös tulevaisuuden tavoitteiden saavuttamisen helpottaminen. Parhaimmillaan liikelahja viestii yrityksen arvoista ja lahja voidaan suunnitella tukemaan yrityksen kokonaisviestinnän tavoitteita. Osaavissa käsissä liikelahjat ovatkin tehokas kilpailukyvyn edistämisen keino.