Värioppiteoria nettisuunnittelussa

Internetissä ihmiset tekevät usein nopeita päätöksiä, päätös sivulla poistumisesta tai siellä eteenpäin jatkamisesta tehdään hyvin nopeasti. Kaupassa henkilökohtainen palvelu ja muut ihmiset tekevät lähtemisestä usein vaikeampaa. Nettisivuilla surffaaja on sen sijaan valtavan tarjonnan edessä, palvelujen selailu ja sivun vaihtaminen käy niin kätevästi. Päätökseen poistumisesta riittää huono ja sekava kuvien ja tekstin sommittelu, epäammattimainen vaikutelma ja jopa väärä värien valinta.simple-colors_fJs6F_rO_LEri väreillä viestitään erilaisia asioita ja tunnetiloja, monen menestyneen yrityksen logon, nettisivujen ja toimitilojen värimaailma on tarkkaan harkittu. Pikaruokaketju Mc Donaldsin tiloissa näkyvä oranssi on impulsiivinen väri, joka viestii myös terveellisestä ruuasta. Värin avulla viestitään nopeasta ja terveellisestä ruokahetkestä. Samaisen yrityksen paljon käyttämä keltainen on huomioväri, joka suorastaan huutaa asiakkaita tilaamaan hampurilaisia, samalla se on myös nuorekkuuden väri, onhan pikaruualla myös vahva sijansa nuorisokulttuurissa. Vihreää taas käytetään rauhoittumisen ja terveyden viestijänä, kylpylöissä ja rentoutumiskeskuksissa toistuu usein raikas ja rauhoittava vihreä linja.

Alitajunta tulkitsee värejä

Värimaailman suunnittelu nettisivuille on yksi osa niiden ulkonäköä ja piilomarkkinointia. Värien tulee olla linjassa kuvien ja fontin kanssa. Sivuille kannattaa valita yksi tai korkeintaan kaksi pääväriä sekä muutama niihin sointuva väliväri. Liika erilaisten värien sekamelska saa asiakkaat vain ärsyyntymään ja huomio kiinnittyy siihen eikä tekstiin. Sivujen pääosassa on tekstin sanoma, jota värien tulee tukea. Suunnittelussa kannattaa myös tarkastella kuvien värityksen suhdetta sivuston tekstiin ja valittuihin väreihin, monesti saman väriskaalan jatkuminen kuvissa tekee ulkonäöstä johdonmukaisen ja harmonisen. Esimerkkinä mainittakoon Nettikasinovertailu.info, jonka puna-musta-valkoinen värimaailma henkii kasinotunnelmaa ja intohimoista pelaamista. Sivuston asettelu on selkeä – tärkeimmät kampanjat avautuvat katsojan silmien eteen saman tien ja liikkuminen selkeiden ylävalikoiden kautta on käyttäjäystävällistä.

Luettavuus on tärkeää ja tekstin tulee olla selvästi näkyvillä, joten taustaväri ei saa olla liian tumma. Huomionarvoisia kohtia, kuten painikkeita, kannattaa korostaa eri väreillä. Punainen osta-painike osoittaa asiakasta toimimaan, tilaa nyt, älä jätä tätä mahdollisuutta käyttämättä! Jokaisella yrityksellä tai instituutiolla on oma yrityskuvansa, joka määrittää pitkälti myös nettisivujen ilmettä. Nuoria rekrytoiva kansainvälinen työnvälitys voi esiintyä nuorekkaana ja hauskana jolloin väreinä voi olla jotain raikasta ja impulsiivista kuten oranssi. Vakavasti otettava tutkimuskeskus taas haluaa antaa itsestään luotettavan ja virallisen kuvan sinisellä värillä, joka ei juuri revittele vaan viestittää yrityksen vakaista arvoista.